Jag undrar...

Hur kan det vara möjligt att man ska jobba så stor del av sitt liv. Man pratar om att man sover bort så och så stor del av sitt liv och det det blir i sin tur så och så många år...men tänk om man skulle göra detsamma med hur mkt man jobbar. Säg att man spenderar 9 timmar på jobbet (för på lunchen är man ju faktiskt också på jobbet) fem dagar i veckan i ett år som är 52 veckor så blir det 2340 timmar per år utav totalt 8736 levnadtimmar per år. Hmm...och säg då att man lever till man är 90 (bara för att ta ett tal) det blir 90x8736 som är 786240 levnadstimmar. Utav de 786240 timmarna arbetar vi 210600 timmar.  Detta blir 26,8% av vårat liv.

Så med andra ord så jobbar vi nästan hälften av våra liv. Och 33,33% av våra liv sover vi. Så vad finns det kvar!?!?!?
Hmm jag måste ha räknat fel nånstans för när man räknar efter att man sover 8 timmar av dygnets 24 och jobbar 9 så blir det ju 17 och då återstår det 7 timmar. På de 7 timmarna ska man då ta sig till och från jobbet och äta och greja hemma med nödvändiga saker som städa och diska och liknande. Det blir verkligen inte mkt tid över för något annat! Ska det verkligen behöva vara så?!?! Jag vill ha mer fritid. Samma lön och samma slit med kortare dagar. Jag menar kolla bara på Norge. De har mer kvar efter skatt av sin lön, kortare dagar och lägre och färre skatter. Så skulle man ju ha det. Det enda som jag kan tänka mig som negativt är att de har en väldigt hög moms på sin mat. Norsk mat är inte billig men är det allt så kan jag nog leva med det! =)

Usch vad hemskt det känns när man tänker att man i princip jobbar halva sitt liv. Att man knappt hinner med något annat. Ska livet verkligen gå ut på att jobba? Något är lite snett tycker jag. Men det är bara min åsikt. Det bästa är ju egentligen att inte tänka på det och helt enkelt gilla läget. Annars kommer det att bli riktigt jobbigt för en. Snacka om att det blir viktigt att man gillar det man jobbar med! Jag ska nog verkligen satsa på mitt lilla företag iaf. Men det kommer ju att ta år innan man nog skulle kunna leva på det...och sen finns ju alltid en risk i att gå i konkurs men det hade varit gött att kunna få det att gå så bra att man helt enkelt kan gå ner i timmar på sitt fasta jobb och ägna mer till företaget. Ja det är nog så det kommer att få bli.

Nu måste jag faktiskt sova. Ska jobba stängning imorgon igen. Det har bara gått andra dagen av fyra stängningar och jag är redan urless på det. Alla fulla 15 åringar som kommer och beter sig illa och skitar ner och gör saker som de vet att det inte får göra men gör bara för att testa gränserna liksom. Ouppfostrade snorungar. Helt sanslöst att de kan öppet gå runt och bete sig som svin och deras föräldrar verkar inte veta nåt. Det måste ju komma fram på nåt sätt..? eller så vet de och helt enkelt skiter i det. Vem vet...iaf så vill jag inte ha de runt mig. Då åker de på en avhyvling. Nej natti natti var det!

Sov gott!

Lina
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0